BTC 2006

Utvärdering

FAQ

ajpj.se

Naturns (Italien) - Malé (Italien)

Längd: 85,21 km
Höjdmeter: 3.427 hm

Pass: Naturnser Alm 1.939 m, Rabbijoch 2.467 m

20 Juli 2006. Etapp 6. Naturns - Malé
Vid 09.05 började det så smått att röra på sig och dagens etapp var igång. Några hundra meter genom staden och sedan var det dags att börja uppförskörningen. 1500hm av klättring upp till Naturnser Alm på 1939m.
Dagens etapp skulle vara den tekniskt mest svåra och den med flest höjdmeter.

Uppstigning strax innan klockan sex. Anders kände att det stramade och gjorde ont i kroppen efter gårdagens olycka. Men det onda satt som tur var inte i några kroppsdelar som påverkade cyklingen så att trampa denna dag var inga problem.

En kort promenad till frukosten. Kort kö då vi är bland de första. Tillbaks till gymnastikhallen för att packa ihop grejorna och förbereda dagens etapp. Cyklarna hämtade vi ut på väg till starten. Vi tog det ganska lugnt och fick plats ungefär i mitten av startfålla C.
Timmen innan start är nästan enda stunden det går att koppla av ordentligt på hela dagen. Allt är förberett och det går inte att göra så mycket mer än att bara sitta ner och vänta. En del deltagare är dock igång och gör justeringar eller mekar in i det sista.
Inledningen var smal asfalterad bilväg och hela vägbanan blev snabbt fylld av cyklister. Vägen gick utefter bergssidan så vi bjöds på en härlig utsikt ju högre upp vi kom. Vi cyklade förbi odlingar där vattenspridarna var i full gång och just när vi passerade vreds vattenstrålen ut över vägen och vi översköljdes av skönt svalkande vatten. För trots den tidiga timmen var det redan nu rejält varm och än varmare skulle det bli.
Efter ca 7-8 km övergick den släta asfalten till grusväg, samtidigt som det blev glesare bland cyklisterna.

Liksom tidigare dagar såg vi även denna dag folk som cyklade ensamma, skilda från sin teamkamrat. Det får man i och för sig göra, reglerna säger dock att vid tidskontrollerna vid depåerna och vid målgång får det inte skilja mer än 2 minuter mellan lagkamraterna. Det innebär att det står alltid mängder med deltagare och väntar på sin respektive innan depåerna.

Vi tycker dock att det är ett ganska konstigt upplägg. Visserligen så kanske man inte har samma ork och kondition som sin lagkamrat och därför tvingas släppa. Att då inte den andra väntar in och pushar den andre förstår vi inte. TAC är något vi tycker att man ska uppleva tillsammans så mycket det går. Vi åker ofta (alltid) och småpratar lite om vad vi ser och upplever, hur jobbigt det än är.

Sista biten upp var bredare stig. Toppen nåddes efter knappt två timmar och då var det bara att åka ner igen.
Double click to edit
Omväxlande stig, grusväg och asfalt tog oss ner i en hisnande hastighet. Sista biten ner var stig som på sina ställen var rätt brant och teknisk.
Vid slutet av stigen låg dagens första depå. De uppskivade melonbitarna svalkade gott i hettan. Även denna dag var det över 35 grader varmt. Med fyllda vattenflaskor rullade vi vidare. Asfalt tog oss ner i dalen. Vi hittade en bra liten klunga som vi slog följe med.
Det var inte lång bit det var platt och snart var vi på väg uppför igen.

Vid Zoggler Stausee cyklade vi en bit utefter en sjö och skuggan inne bland träden vid strandkanten gav ett litet kort ögonblick av svalka. Men väl ute i solen igen kände vi åter av hettan.
I de byar vi passerade stod det barn vid vägkanten med vattenslangar i händerna. De ropade något på italienska, som vi inte förstod, men vi gjorde tummen upp och pekade på våra huvuden. Vilket innebar att vi fick en härligt svalkande dusch, som tillfälligt kylde våra överhettade kroppar.
Strax efter St. Gertraud låg andra depån, vilket betydde full tank igen och mer svalkande frukter.
Grusvägen som följde var i början ganska brant vilket kändes rejält efter att ha stått stilla i depån och vilat. Det planade dock ut lite när vi cyklade in i en härlig dalgång på vår väg upp till Rabbijoch på 2467m.
De sista tre kilometrarna innan toppen var dock så branta att vi tvingades kliva av och leda.
Vi kunde skymta toppen och den smala stigen upp dit var fylld av gående cyklister.
Efter en kort paus på toppen för att beundra utsikten bar det neråt igen. Värmen gjorde att vi inte kände behov av vindjackor trots att vi var på 2500m höjd. Utför var det smal brant teknisk stig som slingrade sig utefter bergssidan.
Även denna dag kom Anders att lägga sig på marken då framhjulet för ett ögonblick tappade fäste och cykeln gled omkull. Landningen blev dessutom på den redan uppskrapade sidan av kroppen, vilket gjorde att den påbörjade sårläkningen tillfälligt avbröts och även att nya sårskorpor uppstod.
På några ställen var det så brant att vi klev av och hasade nedför. Vi ville inte riskera fler fall denna dag.
Vi var dock inte ensamma om detta utan de flesta andra tog det säkra före och ledde ner. Men några litade på sin utförskörningsteknik och provade att cykla. Vilket i några fall slutade med omkullkörning. Vi blev omkörda av ett team där sekunderna senare ena teammedlemmen låg på marken efter det att framhjulet fastnat i en grop i backen. Dock blev det inga värre skador än skrubbsår.
När stigen övergick till grusväg blev det mindre brant och det blev åter säkert att cykla igen. Från toppen var det utför hela vägen mot mål med undantaget några mindre springbackar.
Sista biten in var en blandning av asfalt, grus och kortare partier av härliga stigar. Vi rullade in i Male efter 7 h och 35 min i sadeln.
Vid afterbikedepån drog vi i oss varsin liter vatten på stående fot innan vi försåg oss med frukt och gick och satte oss i skuggan.

Campen denna dag var en skola och vi blev inkvarterade i ett litet klassrum. Dagen till ära fanns det tältsängar uppställda till alla deltagare. Sängarna var kanske lite korta men vi slapp blåsa upp våra jättemadrasser denna dag.

Park ferme dvs cykelparkeringen låg fem meter från sovsalen och cyklarna låstes in för natten efter en liten tvätt och lättare mek-genomgång.
Middagen serverades på en parkeringsplats en bit nere vid centrum. Efter sedvanligt köande fick vi vår efterlängtade pasta och slog oss ner vid ett bord där vi kunde följa dagens prisutdelning.
Behovet av vila och det långa avståndet till press-centret gjorde att vi avstod från att rapportera hem denna dag. I efterhand såg vi att saknaden efter våra uteblivna dagrapporter varit riktigt stor där hemma. Några var tom lite oroliga vad som hänt eftersom vi inte skrivit på två dagar.

Klockan 22 var det så åter dags att sova. Engelsmännen, spanjorerna och holländarna höll dock igång och diskuterade en lång stund efter lampsläckning, men med öronproppar i kombination med en lång dag i sadeln var det inga som helst problem att slumra in.