26 Juni 2007. Etapp 3. Ischgl - Naturns
Ischgl (Österrike) - Naturns (Italien)

Längd: 158,20 km
Höjdmeter: 3288 hm

Alp-pass: Tobadill 1152m, Reschenpass 1553m, Vinschgauer Höhenstrasse 1583m.

Google Earth: Etapp3

Utvärdering

FAQ

ajpj.se

Medan tävlingen pågår så rapporterar vi även dagligen på HappyMTB.org

Dagens etapp var med sina 158 kilometrar den längsta under JTT 2007. På morgonen var det kyligt och inte mer än ca fem plusgrader. På kvällen innan hade de dessutom varnat för regn. Den låga temperaturen gjorde att vi klädde på oss rätt ordentligt. Just klädesvalet är lite av ett problem. I och med att väskorna som vår packning transporteras i ska vara inlämnade ca två timmar innan start innebär det att vi får klä oss efter hur vi tror vädret är vid starten. För mycket kläder gör att vi får ta av oss och få ryggfickorna sprängfyllda och för lite kläder så fryser vi.
Även denna dag var neutraliserad under de första 23 kilometrarna. Det är ganska skönt med neutraliserad start då det lugna tempot är en bra uppvärmning för att få igång benen. Lungt och lungt, inom startgrupperna så vill de flesta komma så långt fram som möjligt innan fältet släpps och det blir körning, vilket innebär att det trycker på med cyklister bakifrån hela tiden.
Det gick i stort sett i nedförsbacke de drygt två första milen under den samlade starten. Vid inledning av
en kort brant backe upp till Tobadill släpptes fältet fritt.

Många cyklister på den smala vägen gjorde det trångt. Trots att det bara var i början av etappen så flåsades det rätt rejält bland deltagarna.
Utförsbacken var blöt och full med serpentinsvängar och vi tog det försiktigt ner. När det planade ut så positionerade vi oss i en lämplig klunga.
Det gick svagt uppför under ca 35 km fram till dagens första depå. För att inte missa vår fina klunga gjorde vi ett snabbt stopp. Men det hade vi inget för. För kort efter depån ropade Peter -Punka! vilket gjorde att vi fick svänga in till vägkanten och se klungan försvinna.
Punkteringen tog tre-fyra minuter att laga men trots det så befann vi oss lite i "ingemansland" när vi rullade iväg igen. Vi låg tillsammans med några enstaka cyklister fram till dagen första riktiga klättring upp till Norbertshöhe.
Vi hittade ett bra tempo upp och kom ikapp några ur vår ursprungsklunga.
På toppen gick det för en kort stund nerför innan det bar av upp igen. Just dessa korta nerförsbackar kan vi nästan klara oss utan. Visserligen är det skönt att vila en kort stund men den klätterrytm man kommit in i avbryts nästan helt och man får börja om igen.
Utförsbacken från toppen var riktigt snabb och härlig. Medvind och breda vägar drog upp hastigheterna rejält. Backen slutade nere i dalen vid Glurns. Från att ha varit småkyligt under hela dagen blev det nu nästan tryckande varmt.

Vi åkte igenom de centrala delarna av staden och fick känna på någon kilometer av gatsten (pave).
Dagens andra depå skulle enligt etappkartan ligga efter Glurns innan dagens sista stigning skulle påbörjas.
Men det började gå uppför utan att någon depå syntes. Det var dessutom en ganska brant stigning. Men så ungefär halvägs upp låg depån och vi kunde få i oss förfriskningar. Vägen efteråt upp mot toppen var smal och med ganska dålig beläggning. Det kompenserades dock av en härlig utsikt över dalen som bara blev bättre ju högre upp vi kom.
Backen ner inleddes med samma dåliga väg. Den övergick senare till bättre asfalt. Vi kryssade genom små byar på trånga gator på vår väg nerför. Vid slutet av backen åkte vi genom odlingar där vattenspridarna blötte ner vägbanan. Där var vägen väldigt rak och backen skapligt brant vilket gjorde att här sattes nog dagens fartrekord.
Vi slog oss ihop med en liten klunga som bildats efter nerförskörningen och vi susade fram på de smala vägarna genom äppelodlingarna. Just på dessa vägar cyklade vi under 2006 års Transalp.
Vid ingången till dagens sista jobbighet, en liten kort backe upp till Tarsch, så ropar Peter igen -Pyspynka!
Det blev åter ett stopp vid vägkanten för ett snabbt slangbyte.
Vi tog oss sedan snabbt upp för backen och fortsatte den sista milen in till målet i Naturns. Vi rullade in på 6h 7min. Efter målgången blev det lite lätt återhämtningsmat.
Med värmen vi hade under sista halvan av etappen kändes ett uppfriskande bad inte helt fel.
I morgon är det kungaetappen med bla upp till Stilfserjoch. Över 2200 höjdmeter av klättring i en enda uppförsbacke.